A Vesd bele magad! Program miatt perli az AGRYA a Tesco-t és a Garafarm Kft-t
Az AGRYA immáron harmadik éve szervezi meg a Vesd bele magad! Programot. Ezen a szemléletformáló programon keresztül kisiskolás gyerekek kapnak vetőmag csomagokat, hogy azt otthon a család saját kertjében felhasználják. A gyűjtődobozban a vetőmagok mellett található egy termesztési segédlet is.
A vetőmag csomagokat kizárólag magánadományból finanszírozza az AGRYA.
A Program keretében 2012. évben 21.146 kisgyerek kapott vetőmag csomagot. A Program meghirdetése, lebonyolítása komoly média nyilvánosságot vonzott. Az üzenet, az otthoni, helyi kertészkedés támogatása és a média nyilvánosság miatt feltételezhető volt, hogy a Programnak van piac élénkítő hatása az un. hobbi tasakos vetőmag piacon. Emiatt az AGRYA tisztségviselőjén keresztül megkereste Vetőmag Szövetség Zöldség Vetőmag Forgalmazó Termékpálya "Színes tasakos" Munkacsoportját, amelynek tagja a Garafarm Kft. is. Felkértük a munkacsoportot és tagjait, hogy a vélelmezett piacélénkítő hatás miatt adományokkal segítsék a Programot, hiszen lényegében ingyen reklámot kapnak azon keresztül. A kérést azzal hárították el, hogy a Program és annak tartalma nem illeszkedik a marketing stratégiájukhoz.
Az előbbi előzmények után meglepetésként érte az AGRYA-t, hogy a Tesco áruházak elkezdték forgalmazni a "Tinikert - Vesd és szedd magad" kimondottan gyerekeknek szánt vetőmag csomagot. Az egységdobozban különböző zöldség vetőmagok, valamint egy termesztési segédlet található. A vetőmag csomag előállítója a bajai Garafarm Kft.
A vetőmag csomag tartalma, kiszerelése, a neve nagyban hasonlít a Vesd bele magad! Programban szereplő vetőmag csomagra. Lényegében az alapötlet elhanyagolható módosításával állunk szemben.
A Tesco által forgalmazott vetőmag csomag alapötlete, tartalma (pl. termesztési segédlet) és a rajta levő felirat miatt alkalmas arra, hogy megtévessze a vásárlókat. Az így kialakult helyzet amiatt is kényes és az üzleti etika szempontjából erősen aggályos, mert egy civil, ingyenes kezdeményezés hitelét ronthatja. A termék alkalmas lehet arra, hogy az óvatlan vásárló összetévessze az ingyenes programot az Tesco és a Garafarm Kft. egyértelműen profit orientált tevékenységével. Az ügy külön érdekessége, hogy míg 2012-ben a Vesd bele magad! Program nem illeszkedett a "Színes tasakos" Munkacsoport marketing stratégiájához, de 2013-ban már alkalmas volt arra, hogy a munkacsoportban részes egyik cég, a Garafarm Kft. profitszerzés céljából az alapötletet felhasználja. A Garafarm Kft. egyébként sem 2012-ben, sem 2013-ban nem volt a Vesd bele magad! Program anyagi támogatója. De rajta kívül más, hobbi kertészkedéshez vetőmagot előállító, forgalmazó cég sem adott pénzbeli támogatást a Programhoz, pedig az egyértelműen a tevékenységükhöz illeszkedik.
A hasonlóság miatt, mint forgalmazót az AGRYA megkereste a Tesco-t. A Tesco válaszával elhárította még azt is, hogy a helyzet rendezéséről egyeztetés legyen. Álláspontjuk szerint a jelzett termékkel minden rendben van. A levélben külön hangsúlyozták, hogy a Tesco-Global Zrt.-nek stratégiai megállapodása van a magyar kormánnyal. Ennek az információnak az üggyel kapcsolatos relevanciájára nem derül fény a levélből, de feltehetően olyannak ítélte a levél írója, amiről mindenképpen tudnia kell az AGRYA-nak.
Az AGRYA meg kívánja védeni a Vesd bele magad! Programot, mint tiszta, őszinte civil kezdeményezést és az üzleti haszonszerzés minden kísérletétől el kívánja azt zárni. Emiatt az AGRYA polgári pert kezdeményezett a Tesco Globál Áruházak Zrt., mint forgalmazó és a Garafarm Kft., mint előállító ellen. A per jogi alapját az jelenti, hogy a Vesd bele magad! Program logója, amely tartalmazza a nevet is 2011. októbere óta védjegy oltalom alatt áll, a védjegy tulajdonosa az AGRYA. A védjegyeztetési eljárást pontosan amiatt vitte végig az AGRYA, mert várható volt, hogy üzleti szereplők saját haszonszerzési céljaik mentén megkísérlik majd a Programot használni. Láthatóan nem volt túlzó a két évvel ezelőtti óvatosság.
Az ügy erkölcsi-etikai szempontból nagyon elgondolkodtató és igen szomorú képet mutat a magyarországi vállalkozások egy részének társadalmi felelősség vállalásáról. Különösen igaz ez a Tesco-ra, amelynek magyarországi tevékenységét többször illették már nyilvános kritikákkal. Ez az ügy is azt mutatja, hogy talán nem alaptalanul.
A jelzett termék továbbra is kapható a Tesco áruházakban. Bízunk benne, hogy nagyon sok olyan család lesz Magyarországon, amely amiatt nem vásárol ebből, mert a kisgyerekük a Vesd bele magad! Programban ingyenesen kap kiváló minőségű zöldség vetőmagot.
Közösségi média